Definisi
Menurut Cruiskshank
(1975), di Amerika Syarikat kanak-kanak kurang upaya pendengaran didefinisikan
berdasarkan kepada kebolehan kanak-kanak itu menggunakan deria dengar dan juga
bila kecacatan itu dialami. Kamus Dewan (1986) pula menyatakan bahawa masalah
pendengaran adalah masalah orang yang tidak dapat mendengar sebarang bunyi
bahasa atau bunyi yang lain
Jenis-jenis masalah pendengaran
Masalah pendengaran
dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
a)
Separuh pekak
Kategori separuh pekak ini biasanya walaupun deria
mereka rosak tetapi ianya masih terdapat sisa pendengaran. Biasanya deria
dengar mereka masih boleh berfungsi sama ada dengan bantuan alat pendengaran
atau tidak (Brill, Mac Neil & Newman, 1986)
b)
Pekak
Pekak ialah kanak-kanak yang
mempunyai deria dengar yang tidak dapat berfungsi langsung. Kecacatan diperolehi
sama ada sebelum, semasa atau selepas kelahiran. (Brill, Mac Neil &
Newman,1986)
Darjah Kepekakan
Menurut Paul dan
Quigley (1990) seseorang yang kurang upaya pendengaran tidak dapat menggunakan
pendengarannya, memahami pertuturan walaupun mereka mempunyai sisa pendengaran.
Menurut Northem dan
Lemme (1982) untuk memahami pertuturan kita hanya perlu 10-15 dB (desible)
kekuatan bunyi yang didengar berbanding bunyi persekitaran.
Terdapat enam
peringkat (kategori) kurang upaya pendengaran menurut Daniel P. Hallahan dan
James Kauffman (1997) iaitu:
DARJAH
|
KATEGORI
|
TAHAP PENDENGARAN
|
PENAMPATAN
|
> 26 dB
|
Normal
|
Bo;eh mendengar
|
Sekolah biasa
|
27-40 dB
|
Sedikit
|
Boleh mendengar bunyi vokal tetapi mungkin tidak menyedari
beberapa bunyi konsonan.
|
Sekolah biasa dengan menggunakan alat bantu mengajar.
|
41-55 dB
|
Ringan atau sederhana
|
Dapat mendengar bunyi-bunyi pertuturan yang kuat sahaja . Boleh
dengan pertuturan pada jarak 3-5 kaki.
|
Perlu perhatian sekolah biasa dengan alat bantu mendengar yang ada
guru khas. Di tempat
|
56-70 dB
|
Sederhana teruk
|
Tidak dapat mendengar bunyi pertuturan dalam perbualan biasa
|
Di tempatkan di sekolah bercantum/ kelas khas
|
71-90 dB
|
Teruk
|
Tidak dapat mendengar bunyi-bunyi pertuturan
|
Di tempat di sekolah bercantum/ kelas khas
|
91 dB ke atas
|
Sangat teruk
|
Tidak dapat mendengar langsung bunyi-bunyi pertuturan atau
lain-lain.
|
Menghadapi masalah kerencatan bahasa. Kesukaran bahasa dan tidak
dapat beri perhatian sepenuhnya.
|
Ciri-ciri kanak-kanak bermasalah pendengaran
Panduan mengenalpasti
murid-murid yang mempunyai masalah pendengaran ialah:
I.
Kurang memberi perhatian
II.
Susah mengikut arahan
III.
Kurang melibatkan diri dengan
aktiviti yang memerlukan perbincangan atau banyak memerlukan pertuturan
IV.
Memerlukan bantuan daripada
rakan-rakan
V.
Selalu berkhayal
VI.
Cara percakapan yang janggal
Kaedah Pengajaran dan pembelajaran bagi kanak-kanak bermasalah
pendengaran
a)
Strategik pengajaran dan pembelajaran
Bahasa
(Early Language Intervention, 2nd – McCormick &
Schiefelbush 1993)
Ó Kajian
“mother-infant interaction” menunjukkan kanak-kanak bermasalah pendengaran
(kcp) mampu berinteraksi sejak dari lahir.
Ó Kanak-kanak
bermasalah pendengaran (kcp) membina bahasa melalui “ritualized games dan
activities that are based on shared attention”(walaupun tidak dapat mendengar,
kcp membuat pemerhatian-pemerhatian “perceive” terhadap pergerakan badan, mata,
gerak muka dan “gesture”
Ó Tahun
kedua dan seterusnya kcp mula bermasalah untuk berkomunikasi kerana perhubungan
lebih banyak menggunakan “auditory-verbal”
Ó Perkembangan
bahasa adalah melalui proses interaksi antara kanak-kanak bermasalah
pendengaran (kcp) dengan persekitaran mereka. “Communication competence leads
to linguistic competence”
Ó Kebanyakan
pembelajaran bahasa berlaku secara “informal’ (Rice 1989). Strategi yang boleh
digunakan:
1.
Gunakan pengetahuan “nonlinguistic” untuk
menerang sesuatu. Terapkan “cognitive behavior change strategy”
2.
“Rare-Event Learning Mechanisma (RELM) –
the young child’s tendency to selectively attend to, analyze, and remember conversational
experiences that will promote language acquisition”.
3.
Berikan tumpuan terhadap objek-objek yang
menarik perhatian kcp.- “what particular objects, events and relations a
childfinds interesting will depend on his extant concepts”
4.
Fokus kepada kemahuan keperluan kcp. –
“what a child choose to attend to and learn about determine what he will
eventually talk about”.
5.
Banyakkan bersoal jawab. – “If you try to
talk and especially if you ask questions, people will pay attention and talk
back to you.”
6.
Modelling & imitation : “Modelling”
ialah strategi pengajaran. “Imitation” adalah strategi pembelajaran.
7.
Gunakan “Operating Principles” yang
diperkenalkan oleh Slobin, 1971.
beri
tumpuan terhadap bunyi akhir perkataan
beri
tumpuan terhadap susunan dan morfin perkataan
elakkan
gangguan dan menyusun semula ayat “semasa” kcp berkomunikasi.
gunakan
tatabahasa yang jelas dan konsisten.
Keutamaan bagi kcp, ialah memberi ransangan terhadap
kesemua kemampuan pertuturan, bahasa dan komunikasi dab dalam semua keadaan
yang “posibble” beri galakkan atau peluang untuk mempraktiskan kemahiran
tersebut dalam “naturalistic setting”. Maksimumkan sumber maklumat kcp melalui
deria penglihatan dan deria lain.
“Motivation” adalah merupakan perkara penting dalam
pembelajaran- Bahasa. Teori-teori pembelajaran tingkah laku (behaviorist)
mengaitkan motivasi dengan persekitaran – dengan memberikan rangsangan sesuatu
perlakuan akan dapat kuasa dan dikukuhkan. Teori pembelajaran kognitif
(cognitive) juga menghubungkan motivasi dengan sebab-sebab dalaman – dikaitkan
dengan pemikiran kritikal.
b)
Kaedah-kaedah pengajaran dan
pembelajaran
Ó Analisis Tugas (Task Analisis)
Teknik TA menganggapkan pembelajaran boleh
difasilitasikan jika pelajar mulai mempelajari tugas atau kemahiran asa (prerequisite)
atau topik-topik kecil sebelum mempelajari keseluruhan topik pembelajaran.
Dengan mengajar topik-topik kecil atau kemahiran asa
guru dapat menguji sejauh manakah pengetahuan yang telah dikuasai oleh murid
sebelum meneruskan pelajaran keperingkat yang lebih tinggi atau besar untuk
mencapai objektif pelajaran.
Howell, Kaplan & O’Connell (1979) define TA as “the
process of isolating, sequencing and descibing all of the essential components
of a task. When the componenets have all mastered, the learner should be able
to perform the task”
Prinsip penting TA ialah kebanyakan pelajaran adalah
proses yang berperingkat-peringkat, setiap peringkat yang berikutnya adalah
berdasarkan kepada kejayaan murid-murid menguasai peringkat sebelumnya.
Prosedur TA
Guru perlu memulakan dengan menetukan objektif
pembelajaran yang ingin dikuasai. Guru juga perlu memastikan topik pelajaran
sebelumnya telah dikuasai, khususnya bagi tajuk-tajuk pelajaran yang
berhubungkait. Langkah-langkah adalah:
a.
Tentukan objektif pembelajaran
(yang boleh dilihat/ diukur)
b.
Pecahkan kepada
kemahiran-kemahiran kecil/ “subtask” (yang boleh dilihat dan diukur
pencapaiannya)
c.
Susun “subtask” mengikut
susunan daripada awal hingga ke akhir.
d.
Analisis setiap subtask.
Pastikan pengetahuan “prerequisites” untuk melakukan setiap “subtask”.
e.
Bina carta aliran TA bagi
menunjukkan objek utama pengajaran, “subtask” dan pengetahuan “prerequisite”
yang diperlukan bagi setipa “subtask”. (rajah carta aliran TA)
f.
Bina “probe” untuk menguji
pengetahuan bagi “subtask” penting. (Lihat contoh “probe” di lampiran)
g.
Terangkan langkah-langkah atau
arahan berdasarkan carta aliran yang dibina.
Ó Pembelajaran “mastery” (Mastery Learning- ML)
ML adalah kaedah pembelajaran yang dirangka untuk
menghasilkan pembelajaran yang berjaya menerusi langkah-langkah kecil dan
menyediakan pelajar dengan langkah-langkah pembetulan, latihan yang mencukupi
dan masa pembelajaran yang secukupnya untuk membolehkan pelajar menguasai
setiap langkah sebelum berpindah ke peringkat seterusnya.
“Kebanyakan pelajar mempunyai persamaan dari segi
keupayaan belajar, motivasi untuk pembelajaran yang lebih jauh- sekiranya
disediakan dengan kondisi pembelajaran yang sesuai”- Bloom, 1976.
“Kebanyakan elemen-elemen dalam kaedah Bloom’s Mastery
Learning sesuai untuk kanak-kanak berkeperluan khas”- Cole & Chan, 1993.
Elemen-elemen yang berkaitan:
i.
Perbezaan individu adalah
produk atau hasil yang ditentukan oleh “sejarah” individu
- COGNITIVE ENTRY BEHAVIOR (CEB)
- AFFECTIVE ENTRY BEHAVIOR (AEB)
- QUALITY OF INSTRUCTION (QI)
ii.
Interaksi ketiga-tiga elemen
saling berkaitan. Bloom berpendapat:
Sekiranya
QI berkesan, ia akan mengubah CEB serta AEB dan mencerminkan hasil akhir
pembelajaran.
Sekiranya CEB tiada, ia akan mengubah AEB dan
meningkatkan keupayaan pelajar untuk belajar walaupun QI lemah.
Prosedur ML
ML dirangka untuk
pengajaran secara kelas, kumpulan dan individu serta berpusatkan guru. Membantu
pengajaran secara individu dengan menyadiakan bantuan apabila dan di mana
pelajar menghadapi masalah. ML sesuai untuk mengajar kemahiran asas, konsep dan
fakta.
Model ML:
i.
Strukturkan kandungan
pelajaran.
- tentukan matlamat atau objektif pengajaran dan
pembelajaran yang perlu dicapai, melibatkan penentuan kemahiran-kemahiran yang
berkaitan , konsep dan idea penting yang murid perlu pelajari.
- Kandungan “kecil” pelajaran perlu disusun secara
urutan (pelajaran unit awal adalah merupakan “prerequisites” kepada unit
berikutnya)
Contohnya:
Murid program intervensi perlu diajar unit-unit asas
bahasa- maksud atau konsep perkataan, bunyi vokal, bunyi konsonan, gabungan
vokal-konsonan, perkataan, ayat mudah dan lain-lain.
Setiap unit melibatkan komponen-komponen berikut:
a.
Arahan kumpulan
- aktiviti guru-guru memberi arahan lisan atau aktiviti
mengenalkan kemahiran dan konsep, membina perkastaan dan latih tubi.
-
aktiviti murid- urutan aktiviti
yang membolehkan murid berlatih atau mempraktikkan kemahiran.
c.
Ujian Formatif
-
satu set bahan ujian bagi
mengenalpasti murid telah menguasai kemahiran atau mengdiagnos “kesilapan” yang
dilakukan dalam proses pembelajaran.
d.
Langkah pembetulan atau
pengkayaan
- aktiviti atau latihan tambahan – permudah dan
digunakan strategi alternatif bagi murid yang lemah.
-
aktiviti pengkayaan- merupakan
ganjaran kepada murid yang berjaya ujian formatif.
d.
Ujian “criterian-
referenced”
- menentukan “standart” tertentu bagi menilai penguasaan
ML selepas setiap unit atau beberapa unit pelajaran.
ii.
Menetukan
“criterion-referenced”
-paras paling minimum perlu ditentukan bagi
mengenalpasti penguasaan murid bagi setiap unit.
-
kebiasaannya kejayaan 80%-85%
hasil ujian. Kajian Block (1970) mendapati penguasaan 85% bagi setiap kemahiran
akan membolehkan pencapaian yang optima kepada kemampuan kognitif dan
penghasilan yang efektif.
iii.
Pengajaran secara kelas
- perkara yang sukar dilakukan oleh guru ialah
menyediakan arahan dan kaedah dan kandungan pembelajaran yang sesuai kepada
majoriti murid.
-
Tiada had tertentu terhadap
jenis kaedah yang boleh digunakan – bebas dan pelbagai alternatif.
iv.
Ujian Formatif
- Disediakan bagi setiap kemahiaran atau unit pelajaran.
- Boleh dijalankan secara formal atau tidak formal.
-
Untuk mengenalpasti masalah
tertentu dan tindakan pembetulan segera.
v.
Langkah Pembetulan
- bagi murid yang belum menguasai setiap kemahiran asas
sebelum ke peringkat berikutnya.
- melibatkan kaedah pengajaran dan pembelajaran
alternatif.
No comments:
Post a Comment