Definisi
Murid bermasalah
pembelajaran merupakan murid yang telah dikenal pasti dan disahkan oleh pakar
profesional klinikal sebagai permasalahan yang mengganggu proses pembelajaran.
Permasalahan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian
murid-murid dalam kebolehan-kebolehan fizikal, intelek, emosi dan sosial.
Murid-murid ini
juga mempunyai keistimewaan yang berbeza dari segi bakat, kebolehan dan
kemampuan, seterusnya memerlukan program pendidikan khas untuk mengoptimakan
potensi mereka.
Kementerian
Pendidikan malaysia mendefinisikan Murid dengan Keperluan Khas Bermasalah
Pembelajaran adalah merupakan golongan kanak-kanak yang telah dikenalpasti dan
disahkan oleh pakar profesional klinikal sebagai mengalami kecacatan yang boleh mengganggu proses pembelajaran.
Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan mengikut tahap kefungsian
kanak-kanak dalam kebolehan- kebolehan berikut:
a.
Kebolehan kognitif
b.
Tingkah laku sosial/
perkembangan sosial
c.
Penguasaan membaca
d.
Penguasaan bahasa lisan/
pertuturan
e.
Kemahiran perkembangan
f.
Kemahiran Matematik
2.3.2
Jenis-jenis bermasalah pembelajaran
Murid-murid
bermasalah pembelajaran dikategorikan kepada:
Ó
Sindrom Down
Ó
Autisme
Ó
Haiperaktif
Ó
Terencat akal
Ó
Disleksia
Ó
Pintar cerdas
Ó
Masalah pertuturan
Ó
Masalah Emosi
Ó
Spina Bifida
Ó
Masalah tingkah Laku
2.3.3
Ciri-ciri bermasalah Pembelajaran
Ciri-ciri
kanak-kanak berkeperluan khas bermasalah pemobelajaran dapat dibahagikan kepada
ciri-ciri umum dan ciri-ciri mengikut kategori kanak-kanak bermasalah
pembelajaran.
Ciri –ciri umum
kanak-kanak berkeperluan khas bermasalah pembelajaran dapat dibahagikan kepada
tiga ciri utama iaitu:
a.
Ciri-ciri fizikal
Ó
Bentuk badan, berat badan, dan
koordinasi motor kanak-kanak ini tidak banyak berbeza dibandingkan dengan
kanak-kanak normal. Walaubagaimanapun, kanak-kanak yang mempunyai rendah
keupayaan mental disebabkan oleh faktor-faktor organik adalah lebih kecil
bentuk badan berbanding dengan kanak-kanak biasa.
b.
Ciri-ciri intelek
Ó
Terdapat kelewatan dalam
perkembangan kematangan dan fungsi-fungsi intelek yang tertentu yang diperlukan
dalam pembelajaran di sekolah. Sebagai contoh, mereka mempunyai rendah daya
ingatan, kebolehan dalam bidang generalisasi, kemahiran bahasa, kebolehan dalam
bidang pengamatan dan pengkonsepan dan kebolehan berbentuk kreatif
Ó
Kesedian belajar dan keupayaan
menerima pelajaran bagi kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran tidak sama dengan
kanak-kanak biasa berumur 6 tahun pada peringkat umur 8 tahun lebih.
c.
Ciri-ciri sosial dan
peribadi
Ó
Mempunyai bidang perhatian yang
singkat atau kurang tumpuan terhadap sesuatu
Ó
Mudah kecewa disebabkan
pengalaman kegagalan yang berulang-ulang hasil daripada pengharapan masyarakat
supaya mereka berfungsi sesuai dengan umur kronologi mereka.
Ó
Sikap dan nilai sosial mereka
tidak selaras dengan tingkahlaku kanak-kanak biasa
Ó
Minat mereka adalah selaras
dengan kanak-kanak yang mempunyai mental yang sama dengan mereka.
No comments:
Post a Comment