Thursday 5 July 2012

Definisi Pelbagai Kecacatan

Masalah Pelbagai Kecacatan

Individual Disabilities Education Act  mendefinisikan kepelbagaian kecacatan ialah kecacatan yang wujud atau hadir  pada seseorang individu itu secara seiring atau bersama. Gabungan  masalah ini menyebabkan kurikulum pembelajaran mereka tidak boleh digabungkan  dan dimasukkan dalam program pendidikan khas sebagai suatu kecacatan seperti kanak-kanak disleksia, hiperaktif  dan sindrom down kerana mereka lebih banyak kecacatan dan ketidak upayaan yang pelbagai.

Mempunyai pelbagai kecacatan sebagai contoh pekak- buta, spastik- kerencatan mental, terencat akal- cerebrum palsy dan sebagainya.kebiasaannya seseorang yang mempunyai pelbagai kecacatan akan menghadapi masalah dalam kognitifnya atau mental. Mereka mempunyai mobility yang terhad seperti penyesuaian diri terhadap persekitaran, bermasalah pembelajaran kerana hasil dari ketidak upayaan yang pelbagai, susah untuk mengaplikasikan apa yang dilihat dan dipelajari dalam aktiviti seharian kerana kekurangan diri dan pergerakan yang terbatas.

Definisi dan ciri-ciri Kerencatan akal kanak-kanak juga ialah  yang mempunyai daya pemikiran yang lebih rendah daripada daya pemikiran kanak-kanak normal, mereka mempunyai kebolehan IQ kurang daripada 50. Kepelbagaian kecacatan jugaboleh ditafsirkan sebagai mempunyai  kecacatan kognitif yang mendalam atau kurang upaya intelek sebagai contoh, kerencatan akal- buta,kerencatan akal-masalah otot atau tulang dan sebagainya.  kelewatan perkembangan sebagai kecacatan Fizikal, kognitif, komunikasi/ pertuturan, sosial, emosi, adaptif iaitu lebih dari 1 kecacatan juga dikenali sebagai pelbagai kecacatan.

            Kesannya boleh dilihat terhadap komunikasi, pembelajaran dan perkembangan lain kerana  mereka  memerlukan pendidikan yang berbeza daripada program pendidikan khas yang sedia ada . Sebgai contoh lagi masalah penglihatan dan kerencatan akal memerlukan rancangan yang sistematik, spesifik dan efektif bagi mengatasi masalah yang dihadapi kanak-kanak pelbagai kecacatan.  Perkembangan persepsi  iaitu  proses mengumpul dan menggabungkan asas pengalaman sensori secara berperingkat melalui latihan yang spesifik dan berterusan bagi menghasilkan sesuatu yang mantap dan matang untuk membantu kanak-kanak ini
.           Penggunaan konsep ruang, pemahaman bentuk, pengamatan mempengaruhi pkembangan kognitif  Kanak-kanak kurang upaya pelbagai mempunyai gabungan pelbagai ketidakupayaan yang mungkin termasuk pertuturan, pergerakan fizikal, pembelajaran, kecacatan akal, penglihatan, pendengaran, kecederaan otak dan mungkin lain-lain. Mobiliti fizikal selalunya akan menjadi kawasan keperluan. Pelajar-pelajar ini mungkin mempunyai kesukaran mencapai dan mengingat kemahiran dan atau memindahkan kemahiran ini dari satu keadaan kepada yang lain. Sokongan biasanya diperlukan melampaui batasan bilik darjah. Sering terdapat implikasi perubatan dengan lebih teruk kurang upaya pelbagai yang boleh termasuk pelajar dengan cerebral palsy dan autisme yang teruk dan kecederaan otak.

Kanak-kanak pelbagai kecacatan ini kebanyakanya memerlukan sokongan tambahan daripada guru pendidikan khas, ibu bapa sediri, pembantu pengurusan murid (ppm) dan pekerja social. Hal ini kerana mereka mempunyai pelbagai kekurangan dari segi mobility dan kemahiran motor halus dan kasar.

Mc donell dan hardman 2003 mendefinisikan kanak-kanak pelbagai kecacatan ialah mereka yang mempunyai skill hidup yang terhad, keupayaan yang terhad dan susah untuk menyesuaikan diri dalam suasana pembelajaran seperti kanak-kanak lain.
Hunt dan Goetz 1997 pula menyatakan murid yang mempunyai ketidakupayaan yang signifikan  boleh melakukan aktiviti seharian seperti mereka yang tipikal.

Tash 2000 pula mendefinisikan individu dengan ketidak upayaan pada peringkat umur, agama,dan jantina amat memerlukan sokongan lebih daripada satu atau lebih sokongan hidup dan melibatkan diri dengan komuniti. Sokongan yang diperlukan ialah keupayaan untuk bergerak , berkomunikasi, penjagaan diri, pembelajaran seperti kanak-kanak normal yang lain.

Ware 1987 menulis kepelbagaian kecacatan bermaksud seseorang yang mempunyai dua atau lebih kecacatan dalam sesuatu masa. Beliau juga menyatakan mereka mempunyai IQ kurang dari 20 merujuk kepada WHO. Mereka juga memerlukan pendekatan yang khas untuk berkembang dan meneruskan kehidupan mereka seharian. Kanak-kanak ini juga mempunyai masalah dalam motor halus motor kasar, masalah deria dan mempunyai masalah kesihatan yang teruk.  

No comments:

Post a Comment